Széchenyi terv

1184 Budapest, Hengersor utca 25.

06 (30) 553 68 45 vagy 06 (1) 294 59 33

szerviz@carkomplex.hu

Hétfő - Péntek 07.00-15.00

OLAJ CSERE

Miért van szükség olaj cserére?

Az időszakos szervizelések alkalmával minden esetben ki kell cserélni a motorolajat, az olajszűrőt a levegőszűrőt, a pollenszűrőt, és járműtípustól függően még néhány dolgot.

Olajcsere

A motor égéstere a motor legkisebb része, és bár a lényeges dolgok itt zajlanak, a „kiszolgáló” egységek működése létfontosságú. A motorban egymáson mozgó alkatrészek vannak. Ha két tárgy egymás felületén mozog, akkor ott fellép a súrlódás. Kulcsfontosságú, hogy ez a súrlódás minél kisebb legyen, hiszen kisebb súrlódó erő legyőzésére kevesebb energia kell, a kisebb mértékű súrlódás, enyhébb kopást eredményez. Mivel a kopást teljes mértékben lehetetlen kiküszöbölni, ezért a lekopott alkatrész szemcsék (rosszabb esetben darabkák) „elszállítását” is elvégzi az olaj.

Nem csak az alkatrészekről származó fémszemcsék kerülnek az olajba, hanem égéstermék is. A motorban a dugattyú mozgása közben a hengerfalra illeszkedő dugattyúgyűrűk nem 100%-ban tömítenek, ezért az égéstérből származó szennyező anyagok is az olajjal távoznak.

És ha ez még nem lenne elég, az olaj hűtési feladatokat is ellát. A motor felső részeiben „munka” közben felmelegedik, majd alul a tartályban, vagy külön olajhűtőben lehűl.

Ráadásul az olajnak közel ugyanolyan tulajdonságokkal kell rendelkeznie az egész szervizintervallum során, minden időben, télen és nyáron egyaránt. Ahogyan egyre több szemcse, oldott szennyeződés kerül az olajba, tulajdonságai idővel megváltoznak, az olaj „elfárad”, ezért le kell cserélni.

Olajszűrő

Munkája során az olajat egy szűrő segíti. Mivel a motorban az olaj egyfolytában körbe-körbe jár, a beépített szűrő a folyadék által szállított szennyező anyagokat megfogja. Halandó ember nem gyakran lát olajszűrőt kiszerelve, de jó hasonlat lehet a régi fritőzökön alkalmazott szűrők látványa. Emlékszem, hogy fél év sütögetés után a fritőz tetején lévő szűrő sárga, olajsáros lében úszott, a cseréjéhez az ember legszívesebben kesztyűt húzott. Ahhoz, hogy a motorolaj akár 30 ezer km-en keresztül el tudja látni funkcióját, szükség van a szűrő cseréjére is.